svenska@widenska

En blogg för svenskämnet på Widénska gymnasiet i Västerås

Lyrikuppgift

Kategori: Svenska 2

Uppgift Lyrik

 

Ni skall i er basgrupp hitta fakta kring den genre ni blivit tilldelad. Ni skall tillsammans förbereda en genomarbetad redovisning med inslag av både teori och praktik. Var kreativa!

 

I er redovisning skall ni tänka på att ni lär de övriga i klassen allt om er genre. Skriv 1-2sidors A4 som ni skickar in till mig, alla i klassen får sedan ett exemplar att läsa inför provet. Var därmed mycket tydliga och noga med vad ni skriver i ert dokument.

 

Examinationsmoment

 

Basgruppsarbete

Redovisning  (Ca 10-15min)

 

Inlämning 1-2A4 information kring er genre

 

Enskilt prov

 

 

Olika genre:

 

Dikt

Novell

Folksaga och modern Saga (1950-talet tills nu)

Modern dramatik (från 1900-tal tills nu)

Antikens dramatik

 

 

Innehåll:

 

·      Berätta/beskriv kort om er genre.

·      Historisk bakgrund

·      Välj ett verk/dikt som ni analyserar och läser upp.

·      Kort om författaren till ert valda verk

·      Uppbyggnad språk och stil ur ert valda verk

·      Film/teater

·      Sammanfattning.

Betyg E

Betyg C

Betyg A

 

 

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på och diskuterar översiktligt samband mellan skönlitteratur och idéströmningar i samhället.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel och diskuterar utförligt hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

Eleven diskuterar översiktligt stil, innehåll och bärande tankar i skönlitterära verk och författarskap från olika tider och epoker utifrån några få centrala litteraturvetenskapliga begrepp. Eleven ger exempel på litterära verkningsmedel, resonerar nyanserat om dessa och diskuterar utförligt och nyanserat hur de skönlitterära verken förmedlar idéer och känslor samt sätter dessa verk och författarskap i relation till förhållanden och idéströmningar i samhället.

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: